ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

مدیا های آکواریوم


سلام ، در این مطلب درباره مدیا های آکواریوم توضیح داده شده .حالا اصلا مدیا یعنی چی ؟
مدیا های آکواریوم چیز هایی هستن که برای کارآمد تر کردن فیلتر در فیلتر استفاده میشن ، مثلا ذغال اکتیو بوی بد آب رو از بین میبره . البته استفاده دائمی از بعضی مدیا ها ضرر داره .
  

سیپورکس (سیپوراکس)

سیپورکس که نام آن از حرف های آغاز واژه Silic Pore Expansion گرفته شده ، گونه ای از بتن گازی می باشد که خیلی سبک و خیلی مقاومتر از بتن معمولی هستش و به همین دلیل در صنعت ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت میباشد.

سیپروکس به خاطر تراکم و منافذ بسیاری که دارد و همچنین قابلیت بالا در تولید باکتری های مفید در فیلتراسیون آکواریوم های زینتی نیز کاربرد دارد و از این رو به عنوان یکی از بهترین انواع سرامیک جایگاه ویژه ای در بین انواع مدیا نیز به خود اختصاص داده است. سیپورکس مواد فیلتر بیولوژیکی هست که  ظاهری شبیه به سرامیک دارد اما سطح تولید باکتری آن تقریبا ۳۴ برابر سرامیک می باشد . هر ۱ لیتر از سیپوراکس برای اکوایومی۲۰۰  لیتری کفایت میکند.

اما اگر جای کافی دارید از استفاده بیشتر خودداری نکنید .

پس کارایی این نوع مدیا بسیار بالاست و برای کسانی که در کمترین جا میخوان بیشترین بازدهی رو داشته باشن توصیه میشه به جای استفاده از سرامیک از سیپورکس استفاده کنند.



سرامیک

این مواد چیزی نیستند جز سطوحی با تخلخل ( حفره های میکروسکوپی ) بسیار زیاد، که به محلی برای استقرار و تکثیر باکتری های ازتخوار تبدیل میشند. که این باکتری ها در آن شروع به ساخت و تشکیل کلنی میکنند.
یه توضیح ساده ای هم راجه به ازت بگم ، ازت درواقع نام دیگر نیتروژن است . نیتروژن یکی از اتم های آمونیاک (
NH3) که ماده دفعی بیشتر ماهیان است ،،که توسط باکتری های ازت خوار به نیتریت (NO2) و سپس به نیترات (NO3) که اینهاهم در خود نیتروژن دارند ،، تبدیل میشود

طبیعتاً هرچه سرامیک مرغوب تر باشه سطح مؤثر بالاتری برای قرارگیری باکتری ها خواهد داشت و عمل تصفیه بیولوژیک ( خنثی کردن آمونیاک و نیتریت ) با ثبات و اطمینان بیشتری انجام خواهد شد. و حفره های زیاد آنها دیرتر توسط مواد زائد پر میشود.پس شاید یکی از دلایل اختلاف قیمت برند های معتبر با نوع فله ای سرامیک این باشد.

با باکتری سازی , آب بصورت بیولوژیک تصفیه و پالایش میشود و مقدار مواد سمی نیتروژن دار به حد مطلوب میرسد.

معمولا یک هفته طول میکشد تا کلونی باکتریها ساخته بشود . این باکتریها مواد محلول در آب رو به مواد نیتروژن دار مناسب تبدیل میکنند که هم برای گیاهان خیلی مفیده و هم برای ماهی ها .

 نقش اصلی این باکتری ها بالا بردن سطح اکسیژن محلول در آب و از بین بردن بعضی ویروسها و پارازیتها و کمک به کارکرد بهتر فیلترهاست . باید سرامیک ها رو در مسیر جریان آب قرار بدیم تا با اکسیژن رسانی به سرامیک ها , باکتریها رو زیاد و فعالتر کنیم و به رشدشون کمک کنیم و همچنین جریان آب باعث پراکنده شدن باکتری ها در سطح آب بشود .

 تعویض سرامیک سالیانه هست و در موقع شستشو هم باید حتما با آب داخل آکواریوم اونها رو شست . استفاده از آب شیر که حاوی کلر هست باعث نابود شدن باکتریها میشه و دوباره زمان زیادی طول میکشه تا کلونی باکتریها تشکیل بشود و در این مدت شرایط نامناسب در آکواریوم میتواند حاکم باشد.
اگر از سرامیک زیادی استفاده میکنید اون ها به چند کیسه جدا تقسیم کنید تا هنگام تعویض سرامیک با مشکل مواجه نشید … چون تعویض یکجا و باهم همه سرامیک ها چرخه آکواریوم رو دچار مشکل میکنه سعی کنید در مدت بیشتری سرامیک هارو جدا گانه تعویض کنید .
به طور مثال یک کیسه سرامیک قدیمی رو خارج میکنیم و به جای اون کیسه سرامیک جدید رو قرار میدیم و ۵-۴ روز بعد به ترتیب کیسه ها یا سرامیک های بعدی رو تعویض میکنید


ادامه دارد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.