ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

نگهداری بلدرچین

در این مطلب سعی کردم آموزش کامل نگهداری بلدرچین البته در خانه و تجربیات 2-3 ساله خودم در همین مورد رو بیان کنم ، توجه کنید این آموزش ها مناسب پرورش دهندگان بلدرچین نیست بلکه به زبانی ساده برای کسانی که علاقه دارن گفته شده . در هیچ کجای گوگل و حتی اینترنت (البته مطالب فارسی و ترجمه شده) چنین مطلبی با این مقدار کاربردی بودن پیدا نمیکنید ، میتونید یه سرچ بزنید انتحانش مجانیه ...
 
  


شرایط کلی خرید و نگهداری بلدرچین
قبل از هر چیز باید شرایط نگهداری بلدرچین رو بسنجین ببینید توان نگهداری رو دارید یا نه ؟! این شرایط عبارت اند از : باید بودجه کافی برای هزینه های خوراک یا در موارد کم بیماری رو داشته باشید البته بلدرچین هزینه زیادی نمی خواد و حتی با پول تو جیبی هم میشه اون رو نگهداری کرد ، باید فضای لازم رو هم داشته باشین که در ادامه توضیح دادم که خدارو شکر فضای زیادی هم لازم نیست و باید حداقل فضایی هر چند کوچک اما دور از دسترس حیوانات وحشی مثل گربه و گرما و سرمای و بارون شدید باشه . همچنین باید وقت و زمان برای رسیدگی داشته باشید که باز هم در ادامه توضیح دادم و وقت زیادی باز لازم ندارید .
با مطالعه تنها پاراگراف بالا متوجه میشیم بلدرچین چه پرنده آرام و کم هزینه ای هست و برای نگهداری پرنده مناسبی هست .


تشخیص جنسیت
تشخیص جنسیت نر و ماده در بلدرچین خیلی راحت هست و شما میتونید به راحتی متوجه نر و ماده بشید مثل مرغ و خروس ، در پرنده نر جثه معمولا کوچکتره ، پرها مرتب و صاف تر و رنگ پر های روی سینه و شکم رنگی بین قهوه ای و نارنجی و بدون خط و خال یکدست هست ، در ضمنآ پرنده نر  صدایی مختص برای خودش داره مثل قوقولی قوی خروس :/ اما در پرنده ماده پر ها مقداری به هم ریخته هستن ، جثه بزرگ تر از نر و پرا های روی سینه و شکم کرمی و داری نقاط سیاه رنگ هست و این مشخصات فقط در پرندگان بالغ دیده میشن .

خرید و انتخاب بلدرچین
اولا که از جای مطمئن خرید کنید دوما اگر مطمئن نبودید به این تذکرات گوش کنید که من قبلا تجربه کردم ، اکثر پرنده فروش ها زبون باز هستن و جنس نامرغوب به شما غالب میکنن و شما هم کاری از دستتون بر نمیاد چون من بار ها برام پیش اومده ، سعی کنید خودتون پرنده رو انتخاب کنید ، اما هم چنان پرنده با حرف هایی مثل این پرنده بهتره ، این ماده خوبی هست اون نر شرور و قوی هست و از این چرت و پرت ها !!! در اتخاب پرنده دقت کنید پرنده سالم باشه یعنی ترشحات چشم و بینی نداشته باشه ، تنفس صدا دار و خس خس سینه هم نداشته باشه ، انگشتان پا سالم و کامل باشن ، پر ها مرتب و پف نکرده باشند و کلا پرنده سالم جنب و جوش بیشتری داره و از دور خودشو نشون میده !

فراهم کردن قفس و محل زندگی
کلا قفس یا محل زندگی اولا نباید در دسترس حیوانات وحشی مثل گربه و بعضی جاهای نزدیک آب سمور باشه و گرنه ... ، دوما نباید جلو سرما و گرما و نور شدید آفتاب و برف و بارون باشه ، البته بلدرچین برای پاکسازی به آفتاب نیاز داره که در ادامه توضیح دادم . در قفس باید ظرف دان و آب خوری همیشه باشه ، کف قفس هم باید از چیز هایی مثل خاک ، پوشال و ساقه های خشک مثل ساقه گندم استفاده بشه ، خاک اره و این جور چیز هارو توضیه نمیکنم حالا میل خودتونه ولی خاک بهترینه که البته بلدرچین برای بازی خاک رو اینور و اونور پخش و پرتاب میکنه اما برای سلامتیش خوبه .خاک باید بدون مواد شیمیایی و اشیای تیز و برنده باشه . بلدرچین به فضای زیادی احتیاج نداره فقط در حدی که بتونه کمی حرکت کنه ، اگر میخواید گوشتی باشن که هیچ ، اما اگر میخوایند عمر بیشتر و سلامت تر باشند باید جا باشه تا کمی راه برن و مواد اضافی بدن آب بشه و چاق نشن . من خودم 4-5 تا بلدرچین رو در یک قفس چوبی 70 در 40 سانتی نگهداری میکردم ، البته ناگفته نماند باید هر چند روز یکبار پرنده هارو آزاد کنید که در ادامه توضیح میدم . برای دان خوری هر ظرفی که دوست دارید میتونید استفاده کنید اما برای اب خوری بهتره که از این آبخوری هایی که برای پرندگان زینتی و داخل قفس استفاده میکنن بزرگش رو تهیه کنید ، همین پرنده فروشی و پت شاپ ها دارن و قیمت ارزونی هم دارن .

تغذیه بلدرچین
از مواردی که میتونید به بلدرچین بدید و مقوی هستن شامل تخم کتان ، گندم و جو ، دانه پارس ، انواع سبزی ، ارزن و ... . اول اینکه سبزی زیاد ندید باعث اسهال میشه ، دوم اینکه گندم و جو رو مقداری آسیاب کنید تا راحت تر از گلو پایین بره و حتما آب تازه در اختیارشون بزارید حتما ، سوم اینکه دون پارس دونه های شرکتی حاوی دانه های مختلف ، ویتامین و کلسیم هست و بسیار مقوی هست حتما تهیه کنید ، غذا های خانگی هم زیاد ندید هر چند مشکل چندانی نداره اما در دراز مدت ممکنه فقط ممکنه چون چربه باعث مرگ بشه .

سوالاتی که ممکنه برای شما پیش بیاد (این سوالات قبلا پرسیده شدن و برای من هم پیش اومدن )
1-دو تا از بلدرچین های من با هم دعوا میکنن ، به طوری که از چشم یکیشون خون میاد ؟
اگر بلدرچین های شما با هم دعوا می کنن اون هارو از هم جدا کنید به طوری که همدیگر رو ببینند و به هم دسترسی نداشته باشن بعد از مدتی عادی میشن برا هم ، اگر در اثر دعوا از هر جای پرنده خوش اومد اگر سطحی بود خون رو دستمال یا پارچه پاکیزه تمیز کنید و دستکاریش نکنید ، اما اگر عمیق بود به دامپزشک مراجعه کنید .

2-بلدرچین های من کی تخم میزارن ، بلدرچین های من دیگه تخم نمیزارن ، بلدرچین های من کم تخم میگذارند  ؟
اگر بلدرچین ها رو تازه تهیه کردید انتظار تخم گذاشتن نداشته باشید ، بعد مدتی عادی میشن و تخم میزارن ، برای تخم گذاری بهتر و بیشتر غذای متنوع و مقوی و یک مقدار از پوسته تخم مرغ آسیاب کنید تاکید میکنم کاملا پودر و آسیاب کنید و بهشون بدید کلسیم داره ، جابجایی و استرس یکی از مهم ترین عوامل تخم گذاری بلدرچین هست ، هیچوقت بلدرچین تخم گذار رو دستکاری و دست نگیرید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.