ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

میگوی آرتمیا

آرتمیا یک سخت پوست بوده و در آب هایی با شوری بالا که جانوران دیگر قادر به زندگی در آن نیستند زندگی میکند . دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه های این جانوردر ایران است . البته امروزه به خاطر مصرف زیاد آن اقدام به پرورش درجاهای غیر از محیط طبیعی نیز میکنند .
همانطور که گفته شد این جانور یک سخت پوست میباشد و تا ۱ سانتی متر رشد می کند . میگوی آرتمیا و مخصوصا نوزاد آن دارای مواد غذایی بسیار بالایی بوده و تغذیه لارو اکثر ماهیان آب شیرین بدون آن تقریبا غیر ممکن است . 
   

ارتمیا برای ادامه نسل خود اقدام به تولید جنین غیر فعالی بنام سیست میکند که به آن در بازار تخم میگو یا سیست ارتمیا گویند که در بسته بندی های گوناگون و یا بصورت فله به دو صورت مرطوب  یا خشک به فروش میرسد که معمولا قیمت نسبتا بالایی دارند .

مرطوب


خشک

وسایل مورد نیاز :
وسایل ضروری :
1.ظرف استوانه ای از قبیل شیشه مربا یا بطری نوشابه و آب معدنی
2.نمک ( برای بازدهی بیشتر و نتیجه بهتر از نمک دریا استفاده کنید و می توانید از مغازه های آکواریومی تهیه کنید اما از نمک طعام آشپزخانه هم میتوانید استفاده کنید)
3.پمپ ، سنگ و شلنگ هوا
4.تخم آرتمیا (در مغازه های آکواریومی با نام های تخم آرتمیا و یا سیست آرتمیا به فروش می رسد)
وسایل غیر ضروری (به منظوربازدهی و نتیجه بهتر) :
5-دماسنج و بخاری و ph  سنج و منبع نور (این آیتم اختیاری میباشد و به منظور بازدهی بیشتر استفاده می شود)
یادم میاد برای اولین باری که اقدام به هچ آرتمیا کردم از دماسنج و بخاری و ... استفاده نکردم و همچنین از نمک طعام آشپزخانه استفاده کردم و البته موفق به هچ هم شدم ، شما هم مطمئن باشید با رعایت مطالب ساده صاحب تعداد زیادی نوزاد آرتمیا می شید .



شروع کار برای هچ ( بازکردن ) تخم آرتمیا :
گام اول : ابتدا یک ظرف استوانه  ای از قبیل شیشه مربا یا بطری های نوشابه و آب معدنی تهیه کنید و بدون مواد شوینده و با آب گرم ضدعفونی کنید (لازم نیست خیلی وسواس به خرج دهید ) ، این ظرف درواقع هچر شما می باشد ( وسیله که در آن اقدام به هچ می کنند )
شما می توانید برای نتیجه بهتر و صد البته زحمت کمتر از هچر هایی که در فروشگاه های آکواریومی وجو دارد استفاده کنید .
*نکته : استفاده از ظروف شفاف ارجعیت دارد زیرا میتوانید به راحتی وضعیت تخم های آرتمیا را بررسی کنید*

نمونه های از هچر دست ساز
شیشه مربا

هچر های تجاری

گام دوم : سنگ هوا را درون ظرف خود بگذارید و سه چهارم ظرف را از آب پر کنید و به ازای هر لیتر آب که درون ظرف ریخته اید دو قاشق غذاخوری کاملا سرخالی نمک ( طعام یا نمک دریا ) درون آب بریزید و سنگ هوا را به پمپ هوا وصل کنید و تا یکی دو ساعت صبر کنید تا آب سرشار از اکسیژن و نمک به خوبی در آن حل شود .

نکته : اگر میخواهید به صورت حرفه ای این کار را انجام دهید باید دمای آب را با بخاری بین 26 الی 28 قرار دهید ، همچنین از نمک دریا و منبع نور اختصاصی استفاده کنید ، برای این کار یک چراغ مطالعه یا یک منبع نور را به مدت  24 ساعت در کنار محفظه پر از آب و نمک قرار دهید .

گام سوم :بعد از یک ساعت تخم های آرتمیا را داخل ظرف بریزید ( اگر برای اولین بار اقدام به تهیه آرتمیا میکنید مقدار کمی تخم آرتمیا بریزید تا فن و فوت آن دستتان بیاید ) بعد از 24 الی 30 ساعت تخم ها تبدیل به لارو می شوند و می توانید از آنها استفاده کنید


نکات مهم در تهیه آرتمیا :
1.هوادهی به طور مستمر تا زمانی که لارو ها از تخم بیرون بیایند الزامیست .
2.به ازای هر لیتر 2 قاشق غذاخوری کاملا سرخالی در آب بریزید .
3.روی هم قرار گرفتن و ته نشین شدن تخم ها باعث هچ نشدن آنها می شود .

برای درک بهتر از این موضوع ویدیو زیر را مشاهده کنید
منابع :
تجربیات شخصی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.