ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

پرسش مهر سال 97

 
به نام خدا
پرسش مهر چیست ؟
همان طور که از روی نام آن بر می گردد این پرسش  در ماه مهر پرسیده می شود  ،هر ساله در اولین روز سال تحصیلی رئیس جمهور یک سوال مطرح می کند و دانش آموزان می بایست به آن پاسخ دهند  در نهایت به بهترین جواب های پرسش مهر جایزه ای تعلق می گیرد.

پرسش مهر با هدف افزایش خلاقیت دانش آموزان مطرح می شود در تحقیقت با مطرح کردن این پرسش می توان دانش آموزان را به چالش کشید و همچنین از روی جواب آن ها به سوالات می توان دانش آموزان فرهیخته را تشخیص داد همچنین با مطرح کردن این سوال می توان از دانش آموزان نیز در جهت رفع برخی مشکلات کشور کمک گرفت و از این نیرو بلقوه استفاده کرد.
پرسش مهر سال تحصیلی 97-98
پس می دانیم که پرسش مهر را رئیس جمهور مطرح  میکند و رئیس جمهور کنونی ، آقای حسن روحانی است و موضوع  پرسش مهر سال 97 را به موضوع مهارت آموزی اختصاص داد و از دانش آموزان پرسید  :
«پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟ تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم تر است؟»
 
اگر بخواهم صادقانه بگویم ، طی دو سال پیش مهارت های زیادی در مدرسه آموخته ام که تعداد کمی از آنها در زندگی روزمره ام به کار آمده است .
و مهارت های زیادی در زندگی لازم داشته ام که نیاموخته ام . مثلا در مدرسه نماز های جماعت و در نماز ، بحث و سوالات دینی پرسیده می شود ، اما تعداد دانش آموزانی کسانی که به این مباحث  اهمیت می دهند خیلی کم هست و یا در ظاهر اهمیت می دهند ، من چون بنده ، خود دانش آموز هستم و در جمع و خصوصا در باطن این جمع ها هستم ، از وضعیت نوجوانان و جوانان اطلاع دارم و به چشم خود می بینم ، برای مثال تعدادی از دانش آموزان - که به سن تکلیف هم رسیده اند - بجای گرفتن وضو ، آب بازی می کنن و حتی گرفتن وضو را هم بلد نیستند و یا حتی نیاموخته اند .در نمازخانه کشتی می گیرند و نماز را به تمسخر گرفته و در حین نماز مسخره بازی می کنند . شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که چرا این حرف ها را میزنم ، چون به روش تربیتی و پرورشی مدارس معترضم ، شاید بگویید این چیز ها چه ربطی به مسائل پرورشی و تربیتی مدرسه دارد ، یادم هست دبیر ادبیات دو سال پیشم درباره این جور دانش آموزانی می گفت : بچه ها ، مانند خمیر نان هستند ، هر طور که والدین و معلم ، آنها را شکل دهد ، همان شکل را میگیرند .
پس اگر دانش آموزان این نسل که پدر و مادر و معلم  های آینده هستند  به خوبی تربیت نشوند ، نسل های آینده هم همین گونه تربیت خواهند شد . و این انتظار من است .
از بهترین معلم های من که در زندگی و آموختن مهارت های آن به من کمک کرده است دبیر مطالعات کلاس هفتم و هشتم - آقای قبادی - بوده است . او شخصی محترم بود و با همه با احترام صحبت می کرد ، با دانش آموزان بسیار صمیمی بود و مسائل و مهارت های زندگی که گفتن و درک کردنشان سخت بود ، به گونه ای بازگو می کرد که همه دانش آموزان ، آن مهارت و کاربرد استفاده آن در زندگی  رابه خوبی فرا  گیرند و از آن استفاده کنند . کلاسش بسیار شاد  بود و اگر همه ی هفته را در کلاسش می بودی ، خسته نمی شدی .
ادب و احترام ، قابل اعتماد بودن ، کار گروهی و برخی آموزه های دینی از مهارت های مهم زندگی هستند که متاسفانه امروزه کسی با این ویژگی ها پیدا نمی شود . در قرآن به ادب و احترام و محترمانه صحبت کردن با دیگران توجه زیادی شده است و کاربرد فراوانی در زندگی دارد که همه افراد جامعه از خردسالی باید این مهارت را فرا گیرند . در این روزگار ، ویژگی هایی که خیلی کم پیدا می شوند اعتماد و کار گروهی است . متاسفانه فرد جامعه این مهارت ها را در کودکی و حتی نوجوانی و بزرگسالی یاد نمیگیرد و باعث از بین و رفتن اعتماد می شود ، اعتماد که نباشد نمی توان کار گروهی انجام داد ، برای مثال در یک گروه دانش آموزی در مدرسه ، افراد تکلیف  کار گروهی یک درس را بین خود تقسیم می کنند و به یکدیگر اعتماد می کنند ، اما زمان تحویل تکالیف دیده می شود که افرادی با اینکه از تکلیف خود اطلاع داشته اند اما انجام نداده اند و کار گروهی  صورت نمی گیرد . 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.