ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

نگهداری و تکثیر تترا

همانطور که میدانید تتراها یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین ماهیان اب شیرین میباشند که عمدتا صلح جو و اما پرتحرک میباشند. سایز اکثر تتراها به چند سانتیمتر بیشتر نمیرسد و بدن اکثر انها باریک و دراز است و سازگاری فوق العاده ای با اکثر ماهیان گیاه خوار و صلح جو دارند. این محاسن بعلاوه زیبایی های رنگی، دست در دست هم داده تا تتراها را به ماهیانی محبوب، معروف و شناخته شده نزد اکثر اکواریوم دوستان بدل کند. در این قسمت با هم یک نگاه کلی به خانواده تتراها می اندازیم و انواع مختلف انها را معرفی میکنیم .

 



 

شناخت: تتراها یکی از بزرگترین اعضای خانواده کاراسین ها میباشند (characidae) که میتوان خاستگاه اصلی آن ها را امریکای جنوبی دانست. البته تتراها در نقاط مختلف امریکای جنوبی مانند برزیل، پاراگوئه ، ارژانتین و ….. پراکنده هستند و حتی زادگاه برخی گونه ها از امریکا جدا بوده و میتوان زیستگاه اصلی انها را افریقا دانست که در شناخت هر یک از تتراها عنوان شده است. همانطور که در بالا هم اشاره شد سایز انها از چند سانتیمتر بیشتر تجاوز نمیکند و یکی از ماهیان سازگار در تانک های گیاهی و صلح جوی اب شیرین به حساب می اید (به غیر از برخی شیطنت های بعضی گونه ها، اکثرا صلح جو هستند) انها حرکت و زندگی در گروه را ترجیح میدهند و عمدتا ماهیان شاداب و پرتحرکی هستند. شاید از تترا نئون میتوان به عنوان معروفترین اعضای این گروه نام برد که در ادامه میتوانید این ماهی را بیشتر بشناسید. تتراها شامل گونه های مختلفی هستند که انواع مختلف انها را معرفی خواهیم کرد. خوشبختانه انواع مختلف تترا ها مانند تترا جواهر، تترا نئون، تترای قرمز، تترا پنگوئن، تترا کاردینال، تترا دامن سیاه (بلک ویدو) تترا امپراتور، تترا بوینس ایرس و …… را میتوان در ایران یافت و حتی برخی از انواع تتراها را میتوان تکثیر نمود که در اینده مقاله ای مجزا برای تکثیر ان ها در وبلاگ قرار خواهد گرفت. خوشبختانه تتراها ماهیان سازگار و نسبتا مقاومی نیز میباشند و بیشتر انها با شرایط معمول یک اکواریوم خانگی کنار خواهند امد.

نگهداری: بهترین تانک برای تتراها تانک های است که طول انها زیاد باشد و از دکرهای گیاهی و مخفی گاه های گیاهی پوشیده شده باشد.یک اکواریوم پلنت حرفه ای تا یک اکواریوم با انبوه دکرهای گیاهی مصنوعی میتواند مناسب باشد. اکثر تتراها به نور زیادی احتیاج ندارند و مکان نیمه تاریک را میپسندند که با گیاهان رو ابی میتوان این منظره را برایشان محیا ساخت. دمای مناسب برای اکثر تتراها بین ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد میباشد و پ هاشی بین ۵.۵ الی ۸.۵ را میپسندند که این دما و پ هاش میتواند نسبت به هر گونه و محل زندگی انها کمی تغیر داشته باشد که در معرفی هر گونه میتوان ان را مشاهه نمود. بهتر است تتراها را به صورت گروهی نگهداری کنید و کنار انها بیشتر ماهی صلح جو نگهداری شود زیرا باله و دم تتراها همیشه در معرض خطر ماهیان گزنده است البته جالب اینجاست بعضی از گونه ها مانند بلک ویدو (تترای دامن سیاه) هم همین خطر را برای سایرین باله بلند ایجاد میکند و گه گاه شاهد شیطنت برخی از تترا ها هستیم. به طور کلی برخی از تتراها که همانند بلک ویدو پهن هستند این خطر را برای ماهیان باله بلند ایجاد میکنند که البته هیچ گاه مشکل ساز نمیشوند مخصوصا تتراهایی که در گروه نگهداری میشوند و با یکدیگر مشغول هستند و کمتر شاهد این شیطنت ها خواهیم بود و میتوان به راحتی با اکثر صلح جویان نگهداری شوند.


تغذیه: میتوان تتراها را همه چیز خوار دانست با وجود اینکه برخی از انها از رژیم گوشتی نیز استفاده میکنند. مخصوصا هنگام تکثیر. به تترا ها میتوان انواع غذاهای خشک در بازار و حتی بسته بندی شده مخصوص تتراها، کرم توبیفیکس، کرم منجمد، و حتی غذاهای زنده مثل دافنی، ارتمیا و …… داد .

به دلیلی تنوع گونه های تترا ( حدود 80 گونه ) بزودی شناخت چندین گونه از این ماهی در ادامه این مطلب قرار داده میشود .



منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Tetra

onlypet.ir

http://www.aquaticcommunity.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.