ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی
ویکی پلنت

ویکی پلنت

باغبانی * نگهداری حیوانات * گیاهان آپارتمانی * گلهای فصلی*کاکتوس و ساکولنت * سبزیکاری و گیاهشناسی

آموزش نگهداری همستر

   هَمستِر جزو پستانداران خونگرم از خانواده جوندگان می باشد. در شبها فعال است و در طول روز به استراحت می پردازد. دارای گونه های مختلفی می باشند که تنها برخی از آنها بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. برعکس موشها ، هَمِستِر بدون دم به دنیا می آید. نوع Golden آن در رنگهای مختلف یافت می شود و بعضی از آنها نیز دارای موهای بلند می باشند.

    همستِرها حیوانات مناسبی برای نگهداری در آپارتمان می باشند. موجود آرام و تمیزی است که رفتار بسیار دوستانه ای دارد. به بازی کردن و دویدن در چرخ علاقه دارند. اگر از کودکی او را در دست بگیرید به سادگی دست آموز می شود.

سه نوع خانه برای همستر رایج است. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم.

قفس سیمی با میله های افقی با فاصله ۱ تا ۲ سانتی متر برای نگهداری مناسب است، زیرا همستر به بالا رفتن علاقه زیادی دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره استفاده می کند. از خرید قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید، چرا که پای او در آن ها گیر کرده و حیوان در این قفس راحت نیست و تمیز کردن این قفس ها نیز مشکل است.
 قفس های پلاستیکی که معمولا با تجهیزات دیگری همراه است. این قفس ها در کشورهای اروپایی بسیار متداول است و ضمن گران بودن برای شرایط آب و هوایی گرم و خشک ایران نیز مناسب نیستند. به علاوه بسیاری از همسترهای طلایی بزرگ تر از آن هستند که در تونل ها جای گیرند ولی برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آن ها جویده خواهد شد.
– نوع رایج تر و ارزان تر قفس همستر در ایران آکواریوم است و تمیز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و همچنین این فرصت را به حیوان نمی دهد که از دیواره ها بالا رود. یک درپوش نیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به آن نیاز است.



برای نگهداری از همستر می توان از یک قفس یا آکواریوم استفاده کرد. بستر باید ماده جاذب الرطوبه مثل خاک اره، کاه، پوشال کولر، ماسه بادی مخلوط و … باشد. استفاده از روزنامه و پارچه پشمی بسیار مضر است. قفس همستر باید هفته ای ۲ بار بصورت موضعی و ۲ هفته یک بار بطور کلی تمیز گردد و غذاهای فاسد نشدنی که حیوان انبار کرده است دوباره سر جایش برگردد چون همستر حیوان تمیز و مرتبی است.
بهتر است آکواریوم دور از جریان مستقیم هوا و در یک دمای ثابت و معتدل (دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه و رطوبت ۶۰-۵۰ درصد) قرار گیرد و همواره یک تکه چوب یا شاخه بریده در آکواریوم باشد زیرا حیوان به وسیله آن دندان های خود را می تراشد. همستر در طول روز بیشتر می خوابد و اکثراً شب ها فعالیت دارد. اگر در شب دما پایین آید همستر بی هوش شده و شاید به خواب زمستانی فرو رود. در طول روز هم آکواریوم در جریان مستقیم تابش نور خورشید نباشد زیرا چشمان این حیوان برای نور ساخته نشده است.
همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند (۵ سانتی متر و بیشتر).
به همستر باید فرصت جویدن و ورزش کردن داده شود. چون دندان های پیش این حیوان مرتب در حال رشد است.
تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر استقبال می کنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت) نیز مفید است. شاخه های تازه درختانی مانند بید و درخت های میوه که برای آن ها از سموم ضد آفت استفاه نشده است وجعبه های کوچک مقوائی برای جویدن و بالا رفتن مناسب هستند.

در میان سبزیجات به گشنیز بیش از دیگران علاقه دارد. ذرت غذایی ارزان و مناسب است. بهتر است مقداری از آن را کمی بپزید تا نرم شود و پس از خشک کردن به مرور به او بدهید. غذاهایی که نباید در اختیار همستر قرار گیرد عبارتند از:

میوه های ترش، خیار، میوه هایی که خیلی آبدار هستند، غذاهای شور و کنسرو شده، غذاهایی که ماده نگهدارنده دارند. از دادن چیپس و پفک به همستر جدا خوداری کنید. شیرینی، نمک، چربی زیاد و بعضی از میوه ها ازجمله گوجه فرنگی در جیره غذایی همستر مضراست. توجه کنید که کاهوی زیاد ممکن است باعث اسهال شده و خطرناک است.

غذای همستر را تمیز کرده و به او بدهید. هیچ گاه از سبزی نشسته و غذای آلوده استفاده نکنید. در این صورت ممکن است آلوده به انگل گردد.
غذای همستر را در نوبت های متوالی (حداقل ۳ بار در شبانه روز) و به مقدار کم به او بدهید.

برای گرفتن همستر به آرامی اقدام کنید تا استرس و ترس برای او ایجاد نشود. همستری که بترسد ممکن است در دست شما ادرار کند. برای بلند کردن و در دست گرفتن همستری که با بوی بدن شما آشنا نیست دقت کنید حرکت آرام همراه با نوازش و دست گرفتن در بالای سر حیوان برای جلوگیری از سقوط آن لازم است. این موضوع مخصوصاٌ در مورد بچه ها ضرورت بیشتری دارد. با همستر خیلی آرام رفتار کنید. او را از ارتفاع یا روی مبل و صندلی به روی زمین رها نکنید. با او آرام صحبت کنید، سرش داد نزنید و در کنار او به آرامی حرکت کنید تا از شما نترسد.

در مقاله جدا گانه ای شرح داده خواهد شد ...


منابع :

phow.ir

onlypet.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.